300 basisscholen voor Buitenlesdag 2019

2 april was het Nationale Buitenlesdag en meer dan 300 scholen in Noord-Brabant hebben deze dag ervaring opgedaan met buitenonderwijs op het eigen schoolplein. En dat is goed nieuws, want een uitdagende buitenles stimuleert niet alleen beweging, maar de combinatie van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht zorgt er ook voor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas. Met de Nationale Buitenlesdag willen initiatiefnemers Jantje Beton en IVN Natuureducatie leerkrachten stimuleren méér buitenles te geven.

39 procent van de scholen in Noord-Brabant geeft buiten les

In Noord-Brabant zijn er 868 basisscholen. Daarvan hadden 339 scholen zich aangemeld om mee te doen aan de Nationale Buitenlesdag op dinsdag 2 april. Het was nog even spannend of het weer niet tegen zou zitten, maar in de ochtend bleef het droog. In de middag viel wel een spatje regen op veel plekken in de provincie, maar toen waren de buitenlessen op veel plekken al weer afgelopen.

Eén van de deelnemende scholen is basisschool De Meent te Berlicum. Deze school heeft tijdens de Buitenlesdag de door de leerlingen bedachte leertegels in gebruik genomen die zij hebben kunnen ontwikkelingen dankzij het winnen van de prijsvraag ‘Ontwerp je eigen buitenlesplek’. Een mooi voorbeeld van het benutten van het schoolplein voor buitenonderwijs. Maartje Welter, leerkracht groep 8: “De leertegels zijn te gebruiken van kleuterklas tot groep 8 en daagt de leerlingen uit creatief, analytisch en/of praktisch te denken. Door woorden te verbinden aan een onderwerp leren ze dingen op een andere manier te benaderen en te bekijken.”

Basisschool Gummarus in Steenbergen gebruikte de buitenlesdag om hun vernieuwde groene schoolplein in gebruik te nemen. Mede dankzij een subsidie van Schoolpleinen van de Toekomst hebben zij veel tegels uit hun schoolplein verwijderd en vervangen door avontuurlijke speelplekken met natuurlijke elementen en veel groen. Directeur Wietse Visser van Gummarus tegen de vele aanwezige kinderen: “Buiten spelen is beter om jezelf gelukkiger te voelen”. Het motto van de school “Samen maken we de wereld” werd ter plekke omgedoopt in “Samen maken we de wereld groener!”

Kinderen positief over buitenlessen

Kinderen beoordelen buitenlessen met een 8,8. Dat blijkt uit recent onderzoek van het bureau ResCon dat bijna 400 basisschoolkinderen vroeg naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat kinderen meer plezier in de lessen ervaren en het fijn vinden dat ze meer kunnen bewegen. In de 1-op-1 gesprekken zeggen leerlingen ook de lesstof beter te onthouden, “als ik denk aan die leuke buitenles, denk ik ook gelijk terug aan wat ik allemaal heb geleerd”. Als de kinderen gevraagd wordt hoe vaak ze buiten les willen, zeggen de meesten één keer per week. Uit onderzoek in 2018 bleek al dat ook leerkrachten enthousiast zijn. Maar liefst 89 procent wil vaker buitenles geven en ruim 90 procent verwacht op lange termijn leeropbrengsten bij de kinderen.

Bewegingsonderwijs verslechterd
Te veel kinderen bewegen veel te weinig en het beweegaanbod is te beperkt. Die harde conclusie valt te lezen in een rapport van de Onderwijsraad. Daarnaast staat in het verslag van De Inspectie van het Onderwijs ‘de Staat van het Onderwijs 2017 dat de prestaties van leerlingen op bewegingsonderwijs, natuur en sociale vaardigheden zijn lager dan jaren geleden. Buitenlessen kunnen bijdragen om dit te verbeteren.