Een waterfiets als schoolplein van de toekomst

Een grote zilverkleurige constructie in de vorm van een waterfiets. Daar liep je bijna tegenaan als je het Brabant Living Lab betrad tijdens de Dutch Design Week, eind oktober in Eindhoven. De waterfiets hoorde bij het Schoolplein van de toekomst: een subsidieregeling die scholen in staat stelt hun schoolpleinen gezonder, klimaatbestendig en natuurlijk avontuurlijk te maken.
De fiets stond symbool voor een schoolplein van twee vierkante meter. Een schoolplein dat werd aangedreven door trappers waar wiskunde, techniek, natuur en taal samenkwamen. Vooral de jongste bezoekers stonden in de rij om flink te fietsen.

“Dit is veel leuker dan mijn schoolplein!”

“Dit is veel leuker dan mijn schoolplein!” riepen Fleur (8) en David (7) jaloers, terwijl ze bladerden in het voorbeeldenboek. Het lag bij de waterfiets en was bedoeld als inspiratie voor volwassenen. Voorbeelden uit Brabant, maar ook uit andere landen, lieten zien dat een gezond schoolplein geen tegels nodig heeft om een uitdagende plek te zijn waar kinderen kunnen spelen, ravotten, klimmen, leren en op avontuur gaan.

Onderwijswethouder
De stand van de Schoolpleinen van de toekomst werd bezocht door scholieren, ambtenaren, docenten, (groot)ouders en velen anderen. Soms bleek de opa die met zijn kleinkinderen langs kwam, ook de onderwijswethouder in een gemeente. Of de twee vrolijke dames, die ook docent waren op een school en al langer iets leuks wilden met hun schoolplein. Ze kregen allemaal folders en gegevens mee, waarmee ze op school aan de slag kunnen om de pleinen te veranderen in groene oases.

“Dit is veel leuker dan mijn schoolplein!”

Eetbare plantjes
Ze lieten zich ook inspireren door de fotoboeken met voorbeeldpleinen, de – soms eetbare – groene plantjes aan de wand, de kleuren uit de ballenbak. En ze gingen in gesprek met mensen van het Prins Berhard Cultuurfonds, de Waterschappen, Provincie Noord-Brabant of Jong Leren Eten. Tientallen informatieve, gezellige en uiteenlopende gesprekken werden dagelijks gevoerd door bezoekers die enthousiast werden van de ideeën die ze opdeden bij de stand.

“Wat financiële hulp komt altijd goed van pas. Wij gaan hier zeker naar kijken bij ons op school. We hebben het er wel regelmatig over, maar de middelen ontbraken”

Financiële hulp
Iedereen heeft herinneringen uit zijn eigen schooltijd of kinderen in de omgeving die dagelijks ergens in de buurt op een schoolplein spelen. “Zoveel inspiratie voor iets leukers dan tegels”, vond Eveline, die werd aangevuld met Natascha uit Breda: “Wat financiële hulp komt altijd goed van pas. Wij gaan hier zeker naar kijken bij ons op school. We hebben het er wel regelmatig over, maar de middelen ontbraken” vertelde ze enthousiast.
“Wat goed, wij zijn hier ook mee bezig op school” waren daarnaast veel gehoorde opmerkingen tijdens de 9-daagse beurs.

Tijdens de Dutch Design Week bezochten ongeveer 150.000 bezoekers verspreid over 9 dagen diverse locaties door heel Eindhoven. Op het terrein van het Ketelhuisplein stond het Brabant Living Lab met daarop de zilverkleurige constructie waar door jong en oud op werd gefietst.