Gezond

Een moestuin is niet alleen heerlijk om uit te snoepen maar zorgt ook voor een groener en klimaatbestendiger schoolplein. Daarnaast is het wetenschappelijk aangetoond dat moestuinieren zorgt voor een positieve houding van kinderen tegenover gezonde voeding. En de zelfgekweekte groente en fruit smaakt natuurlijk een stuk lekkerder als je het zelf hebt laten groeien.

Wetenschappelijk onderzoek naar schooltuinieren

Wereldwijd heeft ongeveer 10% van de kinderen overgewicht. Dit komt onder andere doordat kinderen weinig groente eten en hier weinig over weten. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en Adviesbureau Beleef en Weet blijkt dat kinderen die na een groeiseizoen tuinieren in een schooltuin meer groente en fruit herkent en lekkerder vindt.

Er is onderzoek gedaan bij 150 kinderen van 10 tot 12 jaar in Nijmegen. De kinderen namen deel aan een schooltuinprogramma van 17 lessen. Als eerste vulde zij een vragenlijst in over het herkennen van groente, fruit en planten, hun voorkeur voor groente en hun houding ten opzichte van tuinieren, koken en andere buitenactiviteiten. Een jaar later kregen zij exact dezelfde vragenlijst, die werd vergeleken met de controlegroep.

Door het tuinieren op school nam kennis enorm toe. Daarnaast wisten kinderen beter aan te geven welke groente zij lekker vonden en was de voorkeur voor groente groter. Deze voorkeur is een belangrijke pijler voor de bereidheid van het proeven van groente en de dagelijkse inname van groente op lange termijn.

Moestuinieren!

Steeds minder kinderen komen in contact met moestuinieren en hebben dus nog nooit gezien hoe groente groeit. Vooral in steden is dit een groot probleem. Jong Leren Eten heeft een brochure gemaakt die helpt bij het moestuinieren. Speciaal gericht op leerlingen van groep 5 tot en met 7. Hoe kun je tuinieren? Hoe tuinier je op het schoolplein? Wie kan helpen en welke groente kies je komen hier aan bod.

Tips voor moestuinieren

Kom in beweging!

Regelmatig horen we dat het belangrijk is om te beweging. Dit geldt natuurlijk ook voor kinderen. Kinderen hebben dagelijks minimaal een uur beweging nodig (een volwassene een half uur). Aan een uur zitten ze al snel: fietsen, lopen, rennen, schoolpauzes. Daarnaast is het belangrijk dat er twee keer per week een uur intensief bewogen wordt. Dit kan dan weer tijdens schoolgym, voetballen, zwemles of andere sporten.